Bu numaralandırmanın ardında aslında müthiş bir matematik yatıyor.
Pistlerin isimleri sayılan bu numaralar, neden karmakarışık sayılar içeriyor olabilir?
Bu numaralar, pistlerin isimleri olarak kabul edilmiş.
Havaalanlarında pistlerin isimlendirilmesi, havacılık dünyasında kritik bir öneme sahip. Bu isimlendirme sistemi, pilotların ve hava trafik kontrolörlerinin pistleri net bir şekilde tanımlamasına ve güvenli bir şekilde uçuş yapmasını sağlıyor.
Her pist, manyetik kuzeye göre belirli bir açıya sahip olarak adlandırılıyor. Pusula üzerindeki derece ölçeği kullanılarak pistin bulunduğu bölgedeki manyetik konumu temsil eden bir numara elde ediliyor.
Bir pist, 348 derece manyetik konumda ise, bu sayı 35 olarak yuvarlanır ve pistin adı “35” olur.
Ancak manyetik konumlar zamanla değişebiliyor. Bu durumda pistlerin isimleri de güncellenir. Mesela bir havaalanında bulunan 06/24 pisti, yenileme çalışmaları sonrasında manyetik konumundaki değişiklik nedeniyle 05/23 olarak adlandırılabilir.
Her pistin R (sağ) ve L (sol) olmak üzere iki başı var. Bu durum, özellikle paralel pistlerin bulunduğu havaalanlarında önem arz ediyor. Uçakların kalkış veya iniş yönüne bağlı olarak hava trafik kontrolörleri hangi pist başının kullanılacağını belirtir.
Pilot için “05 pistine iniş serbest” talimatı, uçağın 05 pistinin sağ başından iniş yapması demek.
Aynı havaalanında bulunan 23 pistine verilen bir talimat ise uçağın 23 pistinin sol başından iniş yapmasını sağlıyor.
Bir de şunu atlamadan söyleyelim: Havacılık kuralları gereği, pist numaraları tek tek okunur. 05/23 pisti “sıfır-beş ve iki-üç” gibi.